tisdag 3 november 2009

"Kom nu, eld!"

Tog David Lynch ledmotivet i Twin Peaks från Friedrich Hölderlin?

Den här utgåvan från Natur & Kultur är en av de snyggare böcker jag sett. Texten som används grafiskt är från översättaren Gösta Oswalds manuskript. Oswald är kanske Sveriges störste litteräre underbarn och hann aldrig bli äldre än ung. Hans egna verk har jag dock aldrig fastnat för.





Friedrich Hölderlin är ju en svår jävel, det går inte riktigt att komma ifrån. Jag tycker dock att man göra en skillnad mellan författare som i smyg njuter av att vara exklusiva och de som inget hellre önskar än att slippa vara pretentiösa, men råkar ha så mycket att säga att de inte kan undvika det svåra.






Jag tycker att det är slugt att ha en modern stil till en 200 år gammal brevroman när den som i det här fallet inte tappar sin aktualitet. Det gäller väl all god litteratur. För även den största litteratur gäller ändå att den i sin tidlöshet i regel är typisk för sin tid. Få författare är som Hölderlin fascinerande svårplacerade. Jag kan inte läsa Shakespeare i original, min sit com-engelska räcker inte till det. Jag har svårt att relatera till romantikernas världsbild och göra den relevant för min existens. Und so weiter. Hyperion (namnet kommer från en bländande solgud så fotona ska minsann...) är med all sin svårighet ändå inget åt det hållet. Den vill på det hela taget få människan att acceptera tillvaron i dess absurda vardaglighet, undvika extremism och hylla konsten som lindring.

Bild härifrån.

Dessutom är romanen en fis i rymden i komplexitet om man jämför med den diktning som Hölderlin övergick till de sista åren innan sin sinnessjukdom (de sista 40 åren spenderade han i ett torn, togs om hand av en familj och skrev inget mer). Man kan se en del smakprov på den här hemsidan av översättaren Erich Schwandt. Det dröjde uppåt hundra år från att hymnerna skrevs innan man tog hand om de krångliga manuskripten och Hölderlin blev den litterära superstjärna han är idag. När Jan Gilliou klagar över motsatsen till sina egna böcker, dvs litteratur som enligt honom bara finns till för att akademiker ska kunna gräva fram det outtalade, är väl Hölderlins dikter mer slående än något annat. Det beror på att Hölderlin var mycket mindre pretentiös än Gilliou.


Foto härifrån.

1 kommentar:

  1. Hej!
    Jag försöker komma i kontakt med den som är ansvarig för uppladdningen av bilder på den här bloggen. Upphovsrättsligt skyddade verk har olovligt laddats upp på den här sidan. Du får gärna fortsätta med att ha verken på din blogg under förutsättning att tillstånd inhämtas hos BUS, bus@bus.se
    VÄLKOMMEN att kontakta BUS!

    SvaraRadera